Blog

Blog

rew

Techniek

Uitwaaieren

De pauwkokerworm, ook wel waaierkokerworm genoemd is een mariene borstelworm. De borstelworm leeft in een stevig zelf opgebouwd kokertje van slijm vermengd met zand, slib of kleine stukjes schelp, dat vastgehecht is aan hard substraat. Op de kop heeft het diertje fraai gekleurde op veren lijkende tentakels, die in een krans rond de mondopening staan en samen een waaier vormen, die buiten het kokertje uitsteekt. Soms is deze krans in twee half ronde helften gedeeld. De tentakels met de fijne vertakkingen worden gebruikt om voedsel uit het water te filteren en spelen een rol bij de ademhaling. De rest van de worm zit in het beschermende kokertje dat hoog (5 tot 10 cm) boven de bodem uitsteekt. Het is een fascinerend diertje, waar ik me keer op keer weer over verwonder. De kleurrijke waaier, sierlijk meebewegend met het langsstromende water is een lust voor het oog en heeft grote fotografische aantrekkingskracht op mij. De uitwaaierende tentakels veranderen in de stroming voortdurend van richting en leveren steeds andere beelden op. Kokerwormen zijn echter wel lastig te fotograferen, want bij de minste beweging of verandering van licht trekken ze zich razendsnel in hun kokertje terug. Met een rustige benadering en wat geduld lukt het vaak wel. De foto van dit goed meewerkende model is gemaakt tijdens een duik in de Oosterschelde, met behulp van een snoot. Dat is een soort buis die op een flitser gezet kan worden, waarmee het flitslicht gebundeld wordt tot een spotlight. Zo wordt alleen het onderwerp belicht en ontstaat er een zwarte achtergrond.

blogpkw
60 mm macro | F 13 | iso 500 | 1/250 sec | flitser met optische snoot

High key kluten

Licht en de manier waarop je het als fotograaf gebruikt zijn bepalend voor de sfeer in een foto. Een creatieve techniek die hieraan kan bijdragen is high key. Bij high key fotografie kies je er bewust voor om lichte tot zeer lichte beelden te maken, waardoor ze een zachte, frisse, heldere of minimalistische uitstraling krijgen. Ze bevatten overwegend lichte (kleur)tinten, weinig schaduw en hebben een laag contrast. In de natuur zijn het vooral lichte onderwerpen en achtergronden die geschikt zijn voor een high key benadering en om harde contrasten te vermijden dient het licht het best zacht en diffuus te zijn. Een bewolkte of mistige dag is hiervoor dan ook erg geschikt. Persoonlijk ben ik erg van gecharmeerd van deze vorm van fotografie. Ik pas high key dan ook graag toe en vind het leuk ermee te experimenteren. In de nabewerking optimaliseer ik het high key effect indien nodig verder en ook hiermee experimenteer ik graag. Het levert af en toe verrassende beelden op. Soms zet ik beelden om naar zwart-wit, omdat bepaalde high key beelden beter tot hun recht komen zonder kleur.

klushh
Foeragerende kluten in een ondiepe poel op een bewolkte dag.

Zoomburst

In de fotografie draait het vooral om het produceren van scherpe beelden. Toch kan onscherpte een foto juist meer spanning of dynamiek geven. Er zijn verschillende mogelijkheden om dit te bereiken. Eén daarvan is zoomburst, een creatieve techniek waar tijdens een lange sluitertijd in of uit wordt gezoomd. Beelden die met deze techniek zijn gemaakt, kenmerken zich door wazige strepen die vanuit het midden van de foto komen. De techniek is simpel, maar onderwerpkeuze, compositie en zoomsnelheid zijn sterk bepalend voor het eindresultaat. Op een bewolkte dag ben eens serieus met deze techniek aan de slag gegaan. Na veel experimenteren bleef er uiteindelijk maar een beeld over dat ik de moeite waard vond. De foto is gemaakt met een 70-200 mm objectief en een polarisatiefilter (voor langere sluitertijd) vanaf statief, met een diafragma f 8, iso 200 en een sluitertijd van 1/6 sec.

zbnshh

Meervoudige belichting

Vorige week heb ik wat geëxperimenteerd met meervoudige belichting. Meervoudige belichting is het maken van meerdere beelden die in de camera tot één foto worden samengevoegd. Het aantal beelden kan variëren, maar ook de instellingen. Deze uit het analoge tijdperk stammende techniek kan verrassende en bijzondere effecten opleveren. Ik heb diverse instellingen en mogelijkheden uitgeprobeerd, maar gaandeweg heb ik me beperkt tot het maken van 2 beelden, Eén scherpe en één onscherpe opname, omdat het eindresultaat hiervan, me eigenlijk het meest aansprak. Het onscherpe beeld ligt als een soort sluier over het definitieve beeld en heeft wat weg van nevel. Natuurlijk moet je er wel van houden, maar ik was niet ontevreden over het resultaat.

sksshh

sks1shh

skshh